helende kunst

Wat ooit begon als een algemeen onderzoek naar helende kunst, groeide uit tot mijn eigen pad van ontwikkeling voor meer heelheid in mijzelf. Mijn proces gaat over de terugkeer naar de meer natuurlijke staat van zijn. Dit blog geeft iets weer van deze persoonlijke groei en hoe ik mijn kunst hier voor gebruik. Hier en daar staan er suggesties en tips bij, die wellicht ook interessant kunnen zijn voor anderen mensen.



Als je onder op een titel klikt, kom je direct bij het werk, als je op een foto klikt, krijg je een groter beeld te zien. "De ring der geborgenheid" was mijn eerste werk in helende kunst, van links naar rechts is de volgorde door de jaren heen.


Startpagina



De ring der geborgenheid en Blauwdruk van de nieuwe mens


"Blauwdruk van de nieuwe mens" 70 bij 70 cm




"Blauwdruk voor de nieuwe mens" is ontstaan vanuit een innerlijke ervaring die mij bracht bij de tekst van Seth over de Christus en de twaalf discipelen. Geïnspireerd hierdoor heb ik mijn eigen interpretatie hiervan gemaakt; 13 menselijke kwaliteiten, gekoppeld aan 13 mineralen. Tijdens meditatie heb ik deze mineralen voorzien van een energie. Vanaf het moment dat ik het werk voltooid had begon mijn oude leven af te brokkelen. Mijn oude manier van leven werkte niet meer. Om deze 13 kwaliteiten werkelijk te leven zoals ik het voor ogen had, is complexer dan ik toen kon voorzien. Het heeft gemaakt dat ik eerst veel moest afleren om te beginnen dit werkelijk te gaan leven.

Onder het werk met de 13 kwaliteiten.





diagram van de kwaliteiten met de mineralen.


onder 
De ring der geborgenheid


Zijde ondergrond met natuurelementen. 130 bij 130cm


Mijn eerste werk vanuit mijn onderzoek naar helende kunst.


"De ring der geborgenheid" bestaat uit een samenstelling van elementen (schelpen, mineralen, veren, kevers etc.) uit de natuur. Tijdens meditatie heb ik in deze elementen voorzien van een krachtige energie, ook de prachtige zijde ondergrond is voorzien van deze energie. Vanuit mijn visie staat de verbinding met de natuur centraal in het proces van heel worden. Ons geborgen te voelen in de natuur, weer leren dat wij een zijn met de natuur.

De grootsheid van het natuurlijke leven is moeilijk in woorden uit te drukken. Een van de uitspraken van Seth: de natuur was altijd al bovennatuurlijk, vind ik een prachtige uitspraak. Hoe meer ik mij ging verdiepen in de natuur hoe meer ik het wonder daar van ging inzien en dat is inclusief wij als mens met al onze natuurlijke vermogens.